fredag 18 januari 2013

Hollandaisesås med dillsmak

 I går gjorde hade jag fullt upp hela dagen,
Gubben tog med lill killen och åkte och hälsade på farmor så då passade jag på att frosta frysen och torka ur den och kylskåp inför dagens storhandling!
Så skönt det äntligen är gjort, jag har gått och kollat lite snett på den ett tag nu och vetat jag måste fixa den.
Men -15g ute så va det en perfekt dag att ställa ut innehållet så det inte skulle tina.
Han även med träning här hemma med hantlarna och pilatesbollen, så självklart kom räningsverken och hälsade på idag.

 Så igår när inte sambon va hemma passade jag på att göra Lax till mig och stora killen och kokade broccoli till (han fick även potatis)

Till det gjorde jag denna sjukt lätta och goda hollandaisesåsen fast med dill smak utan mejeriprodukter

Du behöver ca2portioner
100g smör
2äggulor
1.5msk vatten
ca 1msk pressad citron eller från sån burk från affären (lite efter behag)
salt, vitpeppar, ev cayenne och dill efter behag

Gör så här
Smält smöret i en kastrull och ställ bort att svalna
Värm vattnet i en större kastrull och ställ en mindre kastrull där i
Sänk plattan
Blanda äggulorna och vattnet i den mindre kastrullen
Sjud och vispa om sakta under tiden tills det blivit tjockare
Ta av kastrullen med äggblandningen och droppa i lite av smöret under omrörning
Rör i resten lite i taget under omrörning
Stressa inte
Smaka av med citronen och kryddor tills du blir nöjd

Dubblera om du vill göra mer sås






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar