torsdag 31 januari 2013

Råkostsallad med het dressing (Lchf-Detox-Mejerifritt)

Detox dag 3
Går fortfarande superbra och inte jobbigt med nåt sug för nåt alls.
Gjorde en råkostsallad förut.
Nu när jag börjat med denna detox så hoppar jag mejeriprodukter och kött, kyckling med mera men kommer smyga in det lite då och då.
Men kändes bra att köra på hårt med detoxen dom första dagarna..

Denna pasar ju även bra till mejerifri Lchf och vill man så är det ju bara ringla på mer olivolja för att få i sig mer fett, servera ex en Lax kött eller kyckling till eller varför inte blanda i lite räkor.


Gör så här
Skala och skär bort ev skal el kant på dom grönsaker du vill ha
Jag använde lite av
Morot
Rödkål
Selleri
Fänkål
Paprika
Gurka
Rödbeta
Röd lök
Persilja
Bland sallad (Glömde ta med på bilden)
Skär strimlor / tunna skivor med ex osthyvel, potatisskalare, eller kniv
(jag använde bara lite av allt, men använd så mycket du behöver)

Dressingen
ca 2-3 msk olivolja
ca 1-2msk ekologisk pressad citron eller ca 1/2-2pressad citron
Några nypor färsk persilja
ca 2tsk hackad chili (jag använde den från frysdisken) hacka färsk annars)
1-2 vitlöksklyftor
gurkmeja
cayennepeppar
 koriander
Krydda lie efter behag
Använd stavmixer och blanda ihop allt

Häll över salladen och blanda runt
Blanda även med lite fröer, el toppa med fröerna
ex sesamfrö
pumpafrön
salladsfrön
Blanda i och toppa med persilja

Ät och njut 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar